Skip to content
Thuiswerken

Terug of niet terug? Dat is de vraag

Het is moeilijk om te ontkomen aan de enorme hoeveelheid artikelen over wel of niet terugkeren naar kantoor. Sommige bedrijven geven aan dat hun personeel nooit meer een voet binnen het kantoor zet. Anderen geloven dat de bedrijfscultuur het allerbelangrijkste is en dat personeel, zodra het weer veilig kan, volledig terugkeert naar de vertrouwde werkplek.

Wat denk jij?

Vanuit huis werken: wat gebeurt er straks?

Een ding is zeker; het is een veel besproken onderwerp. Hoe sterk beide kampen ook zijn in hun beweringen; is er echt één 'goed antwoord'? Ik denk het niet. 

Over het algemeen hebben werknemers zich verbazingwekkend goed aan het thuiswerken aangepast. Het was echter niet voor iedereen ideaal, vooral niet voor degenen die zich een weg baanden door thuisonderwijs of voor iedereen die vanuit een slaapkamer in een gedeelde accommodatie werkte. Toch was de massale overstap naar thuiswerken, die praktisch van de ene op de andere dag werd ingezet, een opmerkelijke prestatie. Nu zo'n 15 maanden later, met velen nog steeds thuis, werken we nog steeds op deze manier.

Maar gaan we dit voor altijd volhouden? Nou, dat is een andere kwestie, die een zorgvuldige overweging vereist. Het CIPD-rapport over thuiswerken benadrukte de noodzaak voor werkgevers om "zich bewust te zijn van de verschillen tussen 'standaard' en COVID-afgedwongen thuiswerk". Er is een groot verschil tussen deze twee.

 

Werken op afstand: The good, the bad and the ugly

Veel mensen van CPM werken op afstand, buiten een kantooromgeving. Voor het grootste deel, waar mogelijk, zijn ze dit tijdens de pandemie blijven doen, en dat wordt enorm gewaardeerd.

We hebben kantoren in zeven markten, dus je kunt je voorstellen dat de toekomst van 'kantoorwerk' een onderwerp van gezonde discussie en debat geweest.

Thuiswerken heeft zo zijn voordelen gehad. Zo gaf het meer flexibiliteit rond de kinderopvang, het heeft ons de mogelijkheid gegeven om voor ouders en andere zorgbehoevende personen te zorgen. Het heeft ons ook wat meer tijd gegeven voor zelfzorg, of laten we eerlijk zijn, het doen van de klusjes die we anders in een andere tijd hadden moeten passen. Er waren veel verschillende voordelen voor velen van ons. Sommige hiervan hadden betrekking op thuiswerken, maar andere hadden meer te maken met wat meer flexibiliteit in werkuren.

Maar hoe zit het met de nadelen? De productiviteit is misschien toegenomen (productiviteit niet te verwarren met creativiteit), maar ging dit ten koste van het nemen van pauzes en weten wanneer je je computer uit moest zetten? Waren minder afleiding thuis positief (toen de kinderen natuurlijk weer naar school gingen), of voelden we ons meer geïsoleerd en "op een eiland zitten"?

Wat hebben we verloren waar we naar snakten of waarvan we niet eens merkten dat we het hadden gemist? Misschien was het de 'tv-chat van gisteravond' voordat we aan de slag gingen. Misschien was het de mogelijkheid om een ​​geïmproviseerd gesprek aan een bureau te voeren om een ​​probleem op te lossen, of de voldoening om met je team in een vergaderruimte te zijn en op een flip-over een ​​nieuw idee uit te werken, of gewoon iemand op de trap tegenkomen die je hoopte te zien. Sommige mensen misten gewoon een comfortabele, geschikte ruimte om in te werken. En de lijst gaat verder.

The toekomst van werk: CPM's prioriteiten

Dus hoe moet de toekomst van werken eruit zien? Ik zet een aantal belangrijke aspecten op een rij:

  1. Doen wat goed is voor onze cultuur. Het is een veelgebruikte uitdrukking, maar CPM is een mensen business. Samen dingen bereiken en onze cultuur staan centraal.

  2. Uitzoeken hoe we de grote en belangrijke voordelen van samenwerken kunnen behouden, terwijl we ook een deel van de flexibiliteit behouden die we tijdens de pandemie hebben ervaren.

  3. Niet focussen op een vast stramien.  We moeten absoluut een weloverwogen strategie hebben, maar niemand weet hoe de perfecte oplossing eruitziet na een pandemie. Er moet ruimte zijn voor beoordeling, feedback, uitproberen en flexibiliteit in onze aanpak. We moeten allemaal (managers en onze teams) een open visie houden. We moeten er niet van uitgaan dat we gewoon 'terug naar normaal' kunnen gaan, en we moeten ook niet denken dat het zo gemakkelijk of gunstig is om dingen te houden zoals ze waren tijdens de pandemie. We hebben nog niet eerder een hybride model geïmplementeerd, dus als de toekomst een mix wordt van kantoor en thuiswerken, zullen we moeten bekijken hoe dat voor alle betrokkenen werkt.

  4. Een aantal centrale richtlijnen en beslissingen en tegelijkertijd lokale teams wat ruimte geven om te werken op basis van flexibele regels die hen in staat stellen om als groep op de best mogelijke manier te presteren. Dit kan niet alleen gaan over individuele en persoonlijke voorkeur op zichzelf.

De perfecte oplossing? Geef mensen de prioriteit

Verandering wanneer het ons allemaal wordt opgelegd (ja, bedankt COVID) is aantoonbaar gemakkelijker te implementeren dan wanneer we ons eigen pad moeten vinden. Het vinden van de perfecte oplossing voor de toekomst van werk is niet iets waarvoor een veilige blauwdruk bestaat. Dit is een mensending, dus het zal zeker niet makkelijk worden!

We zijn allemaal uniek met onze eigen persoonlijke omstandigheden, voorkeuren en perspectieven, en de enige manier om vooruit te komen is door een aanpak te ontwikkelen die werkt voor onze klanten, onze stakeholders en onze mensen.

CPM_CULTURAL_SUPPORT_Inclusive_BW_RGB_WEB_LARGE
Ga het gesprek aan

Hoe kunnen we jou inspireren? We denken graag met je mee

ACTiON-Logo_Yellow

Introducing ACTiON – van CPM

In een wereld waar de consument een perfecte integratie met de digitale wereld verwacht, sluit jij hier straks perfect op aan. Of het nu gaat om persoonlijk advies, productpresentatie, training of klantenservice – ACTiON is dé video-oplossing. Dankzij getrainde media experts, een AV-kit en branded live studio’s is ACTiON het nieuwe go-to v-commerce platform. De consument kiest de tijd en plaats, jij regelt de ultieme online merkervaring.