Skip to content
Data analytics

Het belang van data analytics

Je hebt het weleens gehoord: “De helft van het geld dat ik heb ingezet op sales en marketing is verspild. Het probleem is alleen dat ik niet weet welke helft.”

Om dit eeuwenoude probleem op te lossen, investeren bedrijven flink en gebruiken ze waardevolle middelen om één van hun meest strategische activa te benutten: data. De hoeveelheid gecreëerde en geanalyseerde data blijft elk jaar exponentieel groeien, wat een steeds gedetailleerde analyse mogelijk maakt.

We vertellen je graag hoe wij zo'n gedetailleerde analyse voor jouw bedrijf in kunnen zetten! Lees verder of bekijk onze Data, Analytics & Insights service hier

The functie van data analytics

Bedrijven die hun datastrategie benutten, zien direct een concurrentievoordeel. Technieken zoals data-analyse zijn niet langer een bijzaak op de IT-afdeling. In plaats daarvan gebruiken managers nu de output van data-analyse om meer op feiten gebaseerde strategische beslissingen te nemen, die hen helpen kansen te identificeren om meer omzet te genereren en de klanttevredenheid te vergroten.

De rol van data-analyse is om het toenemende datavolume harder te laten werken. Het is ontworpen om gekwantificeerde inzichten te verkrijgen die kunnen leiden tot betere bedrijfsresultaten, door het "gevoel" of "we hebben het altijd zo gedaan" uit het besluitvormingsproces te halen.

De perfecte interventie: vier hoofdcategorieën

Dankzij cloud computing hebben kleinere organisaties nu dezelfde toegang tot datasets, software en technieken als de grote spelers.

Eerst moeten bedrijven echter begrijpen in welke gestructureerde of ongestructureerde datasets ze moeten graven. Vervolgens moeten ze er zeker van zijn dat hun datateams de juiste tijd en het juiste niveau van middelen in de juiste gebieden besteden. Om vervolgens de juiste vragen te beantwoorden om de meest effectieve wijzigingen in hun strategie en dagelijkse uitvoering aan te brengen. Dit is wat wij bij Axis “de perfecte interventie” noemen.

Wij zijn van mening dat er vier hoofdcategorieën zijn voor data-analyse, allemaal met verschillende niveaus van verfijning, langs het pad naar de perfecte interventie:

  • Beschrijvend
  • Diagnostisch
  • Voorspellend
  • Prescriptive (voorschrijvend)

1. Beschrijvende analyse

Beschrijvende analyse helpt bij het beantwoorden van de vraag: "Wat is er gebeurd?"

Het helpt ervoor te zorgen dat de gegevens nauwkeurig zijn en worden gevisualiseerd in een dynamische dashboardomgeving. Zo kunnen teams belangrijke KPI's volgen en inzicht krijgen in historische prestaties. Dit wordt ook wel business intelligence en datavisualisatie genoemd.

2. Diagnostische analytics

Diagnostische analyse helpt bij het beantwoorden van de vraag: "Waarom is het gebeurd?"

In dit stadium is de rapportage geautomatiseerd, waardoor analisten tijd vrijmaken om zich te verdiepen in het waarom achter elke KPI. Dit omvat het detecteren van trends, het identificeren van anomalieën in de gegevens en het gebruik van verschillende statistische technieken en formules om trends te definiëren.

Beschrijvende en diagnostische analyses alleen zijn echter niet langer voldoende om te concurreren in de snelle, datarijke wereld van vandaag.

3. Voorspellende analyse

Voorspellende analyse helpt bij het beantwoorden van de vraag: "Wat gaat er gebeuren?"

Het is tegenwoordig een van de meest gebruikte vormen van data-analyse. Voorspellende analyse is ontworpen om historische en actuele gegevens om te zetten in toekomstige inzichten. Het maakt gebruik van een verscheidenheid aan tools en technieken, van statistische modellering en wiskundige formules tot automatisering en machine learning.

Analisten over de hele wereld gebruiken beslisbomen, regressietechnieken, clusteringalgoritmen en segmentatiemodellen om trends en patronen binnen zeer big data-omgevingen te detecteren. Het doel: beter geïnformeerde, meer datagedreven beslissingen nemen over de toekomst. Hoe beter uw voorspellingen, hoe beter uw bedrijfsresultaten. Zo simpel is het.

Voorspellende analyses zijn gemeengoed geworden in onze samenleving, met modellen en algoritmen die constant op de achtergrond van ons dagelijks leven werken. In de detailhandel werken algoritmen bijvoorbeeld bijna realtime om prijzen, productassortiment en promoties vast te stellen op basis van voorspeld consumentengedrag. Nauwkeurig voorspellende modellering zorgt voor betrouwbaardere zakelijke beslissingen, wat resulteert in betere bedrijfsresultaten en bruikbare inzichten.

 

4. Prescriptive analyse

Prescriptieve analyse helpt ons de vraag te beantwoorden: "Wat moet er gebeuren?"

Het is een natuurlijke uitbreiding van voorspellende analyses, omdat het bedrijven helpt om voorspelde resultaten te gebruiken om te beslissen welke actie ze moeten ondernemen en hoe ze die het beste kunnen nemen. Het schrijft de volgende beste actie voor om een zeer specifiek bedrijfsresultaat te optimaliseren. Het is een van de meest geavanceerde vormen van analyse die tegenwoordig beschikbaar zijn voor bedrijven, gericht op het verbeteren van de snelheid en efficiëntie van besluitvorming. Dit is de bestemming op de reis van inzicht naar de perfecte interventie.

Conclusie

Het is geen verrassing: bedrijven begrijpen nu hoe belangrijk het is om data te gebruiken om een concurrentievoordeel en betere bedrijfsresultaten te behalen. Dit gaat echter gepaard met een aantal uitdagingen en wegversperringen. De rol van een data-analysebureau, zoals Axis, is om het complexe te vereenvoudigen. Onze kernactiviteit is om u te helpen de meest relevante gegevens te vinden, die gegevens effectief te beheren en gekwantificeerde inzichten te verkrijgen die tot betere bedrijfsresultaten leiden. Hierdoor kunnen onze klanten zich focussen op hun core business in plaats van afgeleid te worden door de overdaad aan big data.

CPM_CULTURAL_SUPPORT_Inclusive_BW_RGB_WEB_LARGE
Ga het gesprek aan

Hoe kunnen we jou inspireren? We denken graag met je mee

ACTiON-Logo_Yellow

Introducing ACTiON – van CPM

In een wereld waar de consument een perfecte integratie met de digitale wereld verwacht, sluit jij hier straks perfect op aan. Of het nu gaat om persoonlijk advies, productpresentatie, training of klantenservice – ACTiON is dé video-oplossing. Dankzij getrainde media experts, een AV-kit en branded live studio’s is ACTiON het nieuwe go-to v-commerce platform. De consument kiest de tijd en plaats, jij regelt de ultieme online merkervaring.